Senaste Kommentarerna

onsdag 5 januari 2011

Partiell Solförmörkelse

Var det någon som lyckades beskåda solförmörkelsen igår? I Örebro låg det ett tjockt molntäcke som skymde himlen och allt däröver. Jag var väl inte helt begeistrad över detta fenomen kan jag ju erkänna, men det finns de som reser tvärs över jordklotet för att avnjuta dessa ständigt återkommande fenomen.

Ta tex. Thierry Legault som kallar sig för astrofotograf. Han reste från Frankrike till sultanatet Oman för att ta bilder på solförmörkelsen. Som extra bonus fick han med rymdstationen ISS på bilden.

Solförmörkelse
Händelsen igår kallas för partiell solförmörkelse och inträffar när månen passerar framför solskivan. Händelsen inträffar fyra till fem gånger per år men ofta täcks en mindre yta av solen. Den här gången täcktes upp till 85 procent.

Ja! Inte fick jag nytta av min Nikon D90, men nästa gång är jag redo!

Läs om solförmörkelsen i Aftonbladet.

snabbisen - din snabbaste väg till lycka

0 kommentarer: