Senaste Kommentarerna

fredag 26 februari 2010

Nu förstår jag

Nu förstår jag hur det ligger till. Jag blev nyligen arbetslös och vid varje kontakt med Arbetsförmedlingen har de tjatat om arbetspraktik. Praktik hit och praktik dit. Varför praktik är bra och hur praktik kan leda till att jag kan komma i arbete. Till och min coach som blivit anlitad av Arbetsförmedlingen tjatar om praktik och tycker att jag ska erbjuda mina tjänster gratis för att visa vad jag går för.
Men är det inte därför jag har referenser. Ska inte mina referenser tala om hur jag har skött mig och mina arbetsuppgifter på min förra arbetsplats. Ska jag nu både ange referenser och arbeta gratis i sex månader för att få ett arbete.
Sex månader? För det är ju vad arbetsgivarna vill ha idag, sex månaders praktik.
Istället för provanställning ska man nu först göra sex månaders praktik därefter sex månaders provanställning innan man får ett arbete.

Varför inför vi inte kommunism direkt? Då kan vi arbete för mat och bostad och de privata företagen kan agera envåldshärskare och tjäna multum på vårat arbete. Då kan Reinfeldt och den blå trojkan stolt triumfera på photoshoppade banderoller under Sveriges nationaldag medan praktikanterna marscherar med hukade kroppar framför regeringskansliet.

Fy fan! Och jag som trodde att vänsterpartiet stod för den röda revolutionen.

0 kommentarer: