Senaste Kommentarerna

söndag 28 februari 2010

Hushållsnära tjänster - Ja tack!

På min förra arbetsplats var det länge ganska känsligt att diskutera hushållsnära tjänster och man kan ju undrar varför? De flesta, i alla fall på de flesta, arbetsplatser, har vi redan idag någon som utför den här typen av arbetet och majoriteten av personerna på dessa arbetsplatser verkar dessutom helt tillfreds med att så är fallet. Ofta var det som så på våran arbetsplats att det var fullt med skitig disk på diskbänken och en diskmaskin full med ren disk.

Och det vi med säkerhet vet är att det på dagens marknad över köksmaskiner inte existerar någon diskmaskin som plockar ur och i sig själv. Och den dagen någon får patent på en sådan tingest kommer denna någon att tjäna miljoner, miljarder riksdaler.

Nu åter till min förra arbetsplats. Att någon städade, plockade i och ur smutsig disk och som dessutom fick betalt för detta, var det ingen som reagerade emot. Men att anlita en person som gjorde detsamma i det privata hemmet ansågs som skamligt.

Att Socialdemokraterna anser det enbart är gruppen "högutbildade och karriärinriktade människor" som gärna köper hushållsnära tjänster, verkar också mycket förvirrande. Jag kan förstå att det finns en splittring inom partiet där den gamla trojkan minns det gamla tjänstefolkssamhället och tror att historien ska upprepa sig.

Men man måste börja inse att det svenska folket av idag har bättre förutsättningar och möjligheter än vad de hade på 40-talet. Hushållsnära tjänster är en ypperlig möjlighet för en person som mig som lider av diskdyslexi och hatar dammsugare att betala någon för att utföra arbetet. Och tack vara RUT-avdraget kan även mindre bemedlade få möjligheten att utnyttja dessa tjänster och inte bara höginkomsttagare.

Jag tycker att Socialdemokraterna ska dumpa Vänsterpartiet och deras förlegade idéer och börja inse att dagens moderna samhälle kräver helt andra förutsättningar.

Gör det så kanske till och med jag lägger en röst på er.

Förresten ska visst kackelhönan Maud Olofsson debattera med Luciano Astudillo angående hushållsnära tjänster i Agenda på SVT2 ikväll Kl 21.15.
Hoppas någon har med sig majskorn till studion så att Maud kan picka i sig några under pauserna. Jösses! Den kvinnan går mig på nerverna.

0 kommentarer: