Senaste Kommentarerna

söndag 28 februari 2010

Arbetsförmedlingens jobbcoacher är en succé

Läste ett pressmeddelande från Arbetsförmedlingen som handlade om jobboacher. Eftersom jag själv har en jobbcoach så kändes det aktuellt att se vad denna rapport sa.
Den granskning som Arbetsförmedlingen gjort av de externa jobbcoacher visar att en övervägande del var mycket nöjda med coachstödet. Fler än hälften ansåg att det i hög grad hade ökat deras chanser att få arbete. Och resultat visar att 24 procent hade fått arbete 14 dagar efter avslutad jobbcoachning.

Fram till 31 januari 2010 har drygt 40.000 arbetssökande fått stöd av extern jobbcoach till en kostnad av 303 miljoner kronor.

Jag kan själv påstå att jag är nöjd med min jobbcoach efter ett byte av leverantör. Mina kontakter med coachen sker personligen och denna är insatt i min utbildningsbakgrund och de jobb som jag söker. Vi diskuterar högt och lågt kring arbetsmarknad, utbildning, starta eget och de är mycket duktiga på att ge mig tips på lediga jobb som matchar min profil.

Det kan man minsann inte säga om Manpowers automatiska utskick på totalt felaktiga jobbtips som dimper ner i mailboxen dagligen. Hur jag än vänder och vrider på min registrering på deras hemsida så kan jag inte fatta hur de kan skicka jobbtips som CNC-operatör, felsökare, extrajobb som sjuksköterska etc

Jag tycker att Arbetsförmedlingens satsning på jobbcoacher är jättebra men jag skulle vilja se mer av min arbetsförmedlare, trots att jag vet att hon är överhopad med jobb. Den kunskap som hon besitter överstiger definitivt min jobbcoachs.
Det enda som jag hoppas Arbetsförmedlingen slutar upp med är att tjata om praktik. Jag vet att praktik är bra men på Arbetsförmedlingen i Örebro har ordet praktik blivit ett mantra "praktik praktik praktik" vartannat ord som uttalas är praktik.
Låt oss arbetssökande använda praktik när vi känner att detta är aktuellt.

0 kommentarer: