Senaste Kommentarerna

lördag 26 februari 2011

Öppet brev till Kissies annonsörer

Jag brukar inte göra reklam på min blogg men här kommer ett inlägg ifrån Jack Werner från hans blogg kwasbeb. Han har skrivit ett klockrent inlägg om Alexandra Nilsson aka Kissie. Tja egentligen har han skrivit ett öppet brev till de annonsörer som gärna vill bli förknippade med Alexandra Kissie Nilsson. Att Kissie inte är en bra förebild tror jag nog hela Sverige kan ställa upp på, men anonsörerna borde nog undersöka var deras annonser syns och om de verkligen vill bli förknippade med den personens egenskaper, åsikter och personlighet.

Här kommer Jack Weners öppna brev i helhet:


Kära Tele2, Interflora, Webtraffic, Bubbleroom, GratisBio, Netonnet, Kia Motors, Telenor, Adtech, StylesOfSweden och SMSGULD,

I veckan har, som ni säkert vet, den kända bloggaren Alexandra ”Kissie” Nilsson varit i medialt blåsväder. När en fyra år gammal Youtubefilm där hon och hennes bror, också han känd bloggare, diskuterar sina planer att marknadsföra ett nynazistiskt parti omskrevs på nyhetssidan Nyheter24 väcktes den skandalomsusade 19-åringens vrede, och ledde till ett ganska anmärkningsvärt telefonsamtal med Nyheter24-reportern Pascal Engman. I detta samtal lyckades Kissie såväl förtala som hota journalisten, vilket hon sedan följde upp med ytterligare ett förtalande blogginlägg med fokus på sagda journalists sexuella läggning. Eftersom nyhetssiten Nyheter24 inte bryr sig mindre om sina yrkesmän och -kvinnor än någon annan respektabel nyhetskanal tog de detta på allvar, och gjorde en polisanmälan av Alexandra ”Kissie” Nilsson.

Efter att ni också reagerat på hennes oövertänkta utspel och tagit bort era annonser från Kissies blogg verkade plötsligt ångern drabba henne, och hon tog i ett blogginlägg avstånd från nynazismen och bad Pascal Engman om ursäkt. Nyheter24, som inte ville vara ogina, drog tillbaka sin polisanmälan, och Kissie kände sig lättad – ”det är riktigt skönt för det var mest en onödig grejj”, som hon skrev på sin blogg den 24 februari. Hon fortsätter med en skälmsk ton ”Jag tog aldrig anmälan seriös, själva ‘bråket’ tog jag mer som ett problem.”. Så anspråkslöst av henne.

Nu, bara några dagar efter att bloggaren varit i sådant blåsväder, verkar hon själv väldigt lugn. Idag skrev hon exempelvis att hon ”bokat in alla annonsörer på möte igen, 2 ska upp under veckan redan *pust*”. ”Stormen är lixom ‘över’ nu haha!”, konstaterar hon. Jag tänkte höra med er: är stormen alltså över nu?

Alexandra Nilsson, alias Kissie, har under sin bloggkarriär lyckats förolämpa och förnedra en rätt ansenlig mängd personer. T.ex. har hon frånsett Pascal Engman outat minst tre personer sexualiteter mot deras vilja (och dessutom raljant skrivit om homosexualitet i stort), hon har glatt filmat när hon förnedrar hemlösa, hon har, medveten om sin stora läsekrets, aktivt jobbat för att fördöma folk som i hennes ögon är tjocka, fula eller på andra sätt värdelösa. Utöver detta – på ett mer affärsmässigt plan – har hon brutit ett antal avtal med samarbetspartners och upprepade gånger stulit foton utan att skriva upphovsman eller ta ner dem när vederbörande hört av sig. UPDATE: Som sagt

Jag vet inte om ni, kära företag, håller med Kissie när hon säger att hon ridit ut stormen. Men jag vet att jag inte håller med. Vi pratar här om en person som inte självmant bett om ursäkt en enda gång – om hon inte märkt att det är hennes egna skinn som står på spel. Hon har gång på gång sårat och förolämpat människor, och sällan tagit tillbaka något. Hennes otidsenliga användande av ordet ”bög” – som den värsta förolämpningen en normalbegåvad person kan uthärda – ej att förglömma. Hon är kort och gott, oaktat om hon försöker eller borde vara det eller ej, ingen bra förebild och inget bra ansikte utåt.

Jag kan inte ställa krav på hur eller om hon ska blogga, och det gör jag inte heller. Däremot säger jag att jag ogillar hennes respektlösa sätt mot andra människor. Att det förmodligen kommer slå tillbaks mot henne själv en vacker dag är en historia för sig – den dagen, den sorgen. Vad jag kan göra är att informera er, Tele2, Interflora, Webtraffic, Bubbleroom, GratisBio, Netonnet, Kia Motors, Telenor, Adtech, StylesOfSweden och SMSGULD, om att nu strunta i hur dåligt Kissie gång på gång beter sig mot sin omgivning och glatt börja annonsera där igen – det är ett utmärkt bra sätt att visa att ni bara bryr er om klick och pageviews och hjärtligt skiter i vilka sammanhang ni syns i. Och jag lover er – det kommer sätta spår i min bild av er som företag. Min och förmodligen många andras.

Det finns väldigt många bloggare i Sverige som bryr sig om, och respekterar människor. Jag kan ge er många tips om ni vill ha. Men snälla ni, ta inte risken att återigen stå med nedsolkat ansikte utåt – köp inte Kissie i säcken.



snabbisen - din snabbaste väg till lycka

1 kommentarer:

Urk! Tycker så synd om alla fjortisar som följer denna patetiska slödder. Kallar thailändska kvinnor för tjuvar, klistar upp nazist-dekaler på stan, hotar journalister med nazistisk-lynchmobb, sprider lögner om inte ont anande människor, sprider fördomsfulla homofobiska rykten om oskyldiga barn osv osv. Och det tar aldrig slut. Hennes hat bara sköljer över bloggosfären och hon går på kollisionskurs med allt och alla.

Allt detta medan annonsörer gnuggar händerna och skriker "Ja vi är också nazister bara vi tjänar pengar"

Fy fan
Fy fan
Fy fan

Stoppa skiten HÄR och NU