Senaste Kommentarerna

söndag 6 november 2011

Wilhelm Skriket

Känner ni till Wilhelm skriket eller 'The Wilhelm Scream' som den kallas på engelska?
Kanske borde ni det och ni har säkert hört den utan att tänka på det.

Själv blev jag ganska road när jag läste att filmindustrin använde sig av Wilhelm skriket 1951 i filmen Distant Drums för första gången och har därefter använt skriket om och om igen i flera filmer. I videoklippet nedan har en hängiven beundrare klippt ihop scener från olika filmer där Wilhelm skriket använts.


Jag förundras av att man använder sig av gamla ljudeffekter istället för att spela in skådespelarnas egna röster. Videoklippet blev ganska tröttsam efter ett tag och nu lär jag höra detta skrik i varenda program jag ser. Fy sjutton!

snabbisen - din snabbaste väg till lycka

0 kommentarer: