Senaste Kommentarerna

tisdag 15 november 2011

Framåtvänd eller bakåtvänd barnbilstol ?

Det är dags att montera in de nyinköpta barnbilstolarna för våra döttrar och jag försöker som bäst fördjupa mig i detta med felmonterade bilbarnstolar. Man har hört så mycket om att många gör fel, och det är ingenting som jag vill råka ut för. Både vänner, bekanta och experter i butikerna har en bestämd åsikt om att de bakåtvända bilbarnstolar är svårare att montera än framåtvända? Men hur förhåller det sig med det? Vem har rätt och vem har fel?

Ifjol kom VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) och NTF (Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande) ut med en intressant studie som heter ”Barns färd i bil”. De hade stått vid dagisar och observerat hur barnen åkte i bilen. 347 dagisar deltog och 5000 barn i åldrarna 0-10 år observerades. I studien ingick 170 framåtvända bilbarnstolar och 1050 bakåtvända bilbarnstolar. Sen fanns också babyskydd, bälteskuddar och bältesstolar med i undersökningen.

Barnbilstol
En av sakerna man i studien noterade var huruvida bilbarnstolarna var rätt fastspända med bilens säkerhetsbälte.

Resultatet på den frågan var att 1% av babyskydden var felmonterade, 7% av de bakåtvända bilbarnstolarna var felmonterade och hela 18% av de framåtvända bilbarnstolarna var felmonterade.

Internselen/internbältet användes rätt i 87 % av de bakåtvända bilbarnstolarna och i 67 % av de framåtvända bilbarnstolarna. Med internselens montering menade de i studien dess justering i höjdled för att bältet ska komma ut ur stolsryggen i rätt höjdförhållande med barnets axlar.

Rapporten nämner också underförankring och visade att underförankringen var felaktig i 10% av de bakåtvända bilbarnstolarna och i hela 42% av de framåtvända bilbarnstolarna. Jag måste dock erkänna att jag inte vet vad som menas med underförankring för framåtvända bilbarnstolar. Jag visste inte att det fanns underförankring för framåtvända stolar. Jag har själv enbart monterat bakåtvända bilbarnstolar och är inte bekant med hur framåtvända bilbarnstolar brukar monteras.

När jag kommit så här långt i utforskningen av felmontering av bilbarnstolar, kan jag konstatera att det knappast är färdriktningen som avgör ifall en bilbarnstol monteras korrekt eller inte. Åtminstone är det inte så att de bakåtvända skulle vara felmonterade oftare.



snabbisen - din snabbaste väg till lycka

6 kommentarer:

Äsch, det viktiga är att man ser till att läsa instruktionsboken och montera barnstolen korrekt. Det är ju där många gör fel. Så läs manualen så bör du vara säker på att barnen är trygga. Sedan beror det på hur du kör bilen.

Extremt viktigt ämne. Bra att du tar upp det. Jag förstår inte hur de föräldrar som slarvar med så viktiga saker som bilbälte på sina barn och hur de monterar barnbilstolar resonerar. Våra barn är det viktigaste vi har.

Håller med Mathias. Man ska läsa instruktionen till den stol man köpt. Följder man den så ska man inte bekymra sig om stolen är bakåtvänd eller inte.

Lena

snabbisen!!!!
Du måste fixa spam-kontrollen. Jag har skrivit tre kommentarer och ingen kommer fram. Det är riktigt trist. Jag skrev en skitlång kommentar men nu orkar jag inte återskapa den. Fixa spam-kontrollen.

Annars har du en jäkla bra blogg, helt klart bäst.

Magnus Andersson

Gud vad du har blivit pretto. Jag brukar läsa din blogg varje dag men senaste tiden har det ju varit riktigt trist. Vart tog humorn vägen? Det var ju den som gjorde min dag.

Snälla Alfredo gör comeback precis som det var tidigare. Jag saknar dig!

Tina

Mathias: Själv vill jag inte missa något och bli ledsen i efterhand, och man får ju höra skräckexemper från bekanta. Nu är bilstolarna på plats och dubbelkollade.

Lena: :)

Magnus Andersson: Jag kontrollerar inte spam-filtret det gör Blogger. Tyvärr hamnar en del bra kommentarer där, men oftast är det en massa reklam och länkar till andra sidor.

Tina: Nja, jag känner mig inte pretto, men ibland kan det bli lite sakligt och trögt på bloggen, men håll ut det svänger snart ska du se


Tack för att ni tittar in ibland, kul att någon lämnar spår efter sig i kommentarsfältet. Det brukar vara tunnsått med det, men jag brukar hitta plagiat på mina inlägg på andra bloggar (haha).