Senaste Kommentarerna

söndag 6 november 2011

Antivirusprogram som inte fungerar

Mitt antivirusprogram säger att datorn kan vara oskyddad - Varför ? Jo för att ingen virussökning har gjorts på 4 dagar. Men samtidigt påstår programmet att den skyddar min dator i realtid! Nå hur ska du ha det, skyddar du min dator eller inte?

Nu så har antivirus-programmet hittat ett potentiellt hot som kan äventyra min integritet eller skada min dator. Först av att så vill jag hävda att min integritet ALDRIG kan äventyras av ett virus i datorn - NEVER! Däremot är jag inte intresserad av att ett skitprogram kan få min dator att säcka ihop.

Antivirus Nåväl vad säger nu mitt antivirusprogram - Microsoft Security Essentials. Jo att en trojan vid namnet Trojan.Win32.Qhost (Kaspersky) aka Qhosts.apd (McAfee) lurar i min dator och bästa sättet att inte få den tillbaka är att ha en aktiv brandvägg samt en uppdaterad antivirusprogram.

Men herregud detta var ju vad jag hade! Brandväggen från Windows var fullt aktiv och antivirusprogrammet från Windows uppdaterade sig själv varje dag - och trots detta så hamnade viruset i datorn!

Hur gick detta till? Och med tanke på att viruset legat där sedan 10 november 2010 så är det mycket besynnerligt att Microsoft Security Essentials dröjde i ett år innan den hittade trojanen.

Man kan ju bara fantisera om vilka attacker man 'omedvetet' har varit med om. Kanske deltog man i någon svindleri-attack mot en storbank anordnad av en stor organiserad kriminell grupp - och då känns det ju riktigt pissigt att man inte fick vara med och dela på pengarna.

Nåväl. Mitt förra antivirusprogram som jag betalade för hetta Norman Antivirus och denna betalade jag 400 kronor för. Det var bortkastade pengar - för samtidigt som programmet meddelande att datorn var virusfri, poppade det upp en annan varningsruta som meddelade att datorn var infekterad av ett virus.

I fyra år använde jag Normans produkter när jag hittade gratisprogrammet Malwarebyte's Anti-Malware som efter skanning hittade 24 virusprogram och trojaner. Efter det åkte Norman Antivirus i papperskorgen. Tyvärr kan jag vis av erfarenheten berätta att Microsoft Security Essentials är lika usel på att skydda min dator.

Nu funderar jag på att testa Norton Internet Security. Kanske kan man känna sig lite mer skyddad av detta program - men jag vet inte...

Läs mer om vad trojaner kan ställa till med: Ab1

snabbisen - din snabbaste väg till lycka

3 kommentarer:

Microsoft Security Essentials är nog en av de sämre antivirusprogrammen så du bör nog samta på Norton Internet Security istället.

samta på vadå? Jag antar att du menar att jag bör använda NIS 2012!

Ja jag trodde att Microsoft gjorde bra program men Microsoft Security Essentials har visat sig vara riktigt kass. Nu hoppas jag på en förbättring.

Alfredo Larosa

microsoft security essentials är helt värdelöst
Dessutom tar det en satans tid när programet ska genomsöka datorn

Jag har använt F-secure ett antal år.
Även om det inte finns något program som skyddar 100% är detta program toppen