Senaste Kommentarerna

torsdag 23 december 2010

Rimma på paketen

Rimmens inofficiella dag är i dag. Allt från kanelbullar till brandvarnare har numera sina egna temadagar, men inte rimmen, såvitt jag vet, men om de fick en egen dag vore dan före dopparedan passande.

Det är i kväll som vi ska sätta oss vid köksborden och krysta fram julklappsrim. Hur rimmar man på årets julklapp, läsplattan Ipad? Stavelser ska vrängas och frånvaron av rimlexikon i bokhyllan ska förbannas.

Förresten, julklappsrimmar vi fortfarande? Jag själv har gjort några misslyckade och, gissningsvis, föga uppskattade försök de senaste åren, men är de rimmade raderna lika vanliga som barr under julgranen?

Tidskriften Vi Läser låter i senaste numret Peter Fröberg Idling undersöka rimmets status just nu, och han tvivlar på svenska folkets rimbenägenhet. ”För egen del har jag givit upp. Det slutade bara i att jag trasslade in mig i lika meningslösa som frustrerade versmått jag inte behärskade.”

Om rimmen har sinat, och de rim som finns kvar är rejält ruttna, kan vi skylla på poesin. Poeterna har alltsedan modernismens intåg övergivit rimmen på litteraturens bakgård, ordsopor för sådana som Tomas Ledin – nödrimmens skyddshelgon – att plocka upp. Kan vi ställas till svars för våra kassa nödrim när den enda att se upp till har skrivit raden: ”Jag är tuff, jag är hård, glider fram som en Ford”?

Forna tiders poesiläsare hade en rimskatt att ösa ur, men de senaste decennierna har rimmen varit så frånvarande att det är svårt att hitta rimkompetenta översättare, exempelvis till nyöversättningen av ”Sagan om ringen”.

En ljusning på horisonten kan emellertid skönjas för rimälskarna. ”Är rimmet på väg tillbaka? Det mest förhånade poetiska stilgreppet har dykt upp lite varstans på sistone”, skrivs det i diskussionsforumet på sajten Bonnierlyrik.se.

Poeter som Lotta Olsson, Lars Mikael Raattamaa och Magnus William-Olsson är inte främmande för rim, och till våren är Malte Persson aktuell med ”Underjorden”, en samling sonetter inspirerade av Stockholms tunnelbana.

Rim som kan ha en lätt pajig kvalitet i tryckt form får också en större acceptans när de framförs på scenen, och poetry slam har varit lyrikens mest vitaliserande kraft i många år nu.

Nu är diktsamlingar av Malte Persson inte i var mans hand, så det återstår att se om dan före dopparedan verkligen med stolthet kan ta på sig rollen som rimmens dag.

Hur rimmar man förresten på en Ipad? Jag har gjort ett försök vars rodnande genans troligtvis lyser röd genom bloggen:

Nu slipper du ha dem i en skrymmande radda

När allt får plats i din nya padda

Men en oönskad överraskning du kan få

Om strömmen glömts att slå på

Så se till att din läsning först ladda

Jaja, jag hör nog de elaka fnissen. Och jag skickar dem vidare till Tomas Ledin.


snabbisen - din snabbaste väg till lycka

1 kommentarer:

See what happens every day all over the world, including live soccer games with excellent connection, and seriously funny video from the everyday http://maxalas.blogspot.com