Senaste Kommentarerna

tisdag 21 december 2010

Julklappar

Platsen är Mariebergs Köpcenter i Örebro. Målet är TOYS"R"US.
Med mig har jag en katalog från nämnda butik med kryss på nästintill varenda leksak. Kryssen har mina döttrar satt för att visa vad de önskar sig till julklapp. Inte blev jag klokare av att tala med dem.


Min fru använde sig av pedagogiska metoder och hade lösningsfokuserade samtal med dem, och delade sedan med sig av sina visdomsord "köp vad som helst, du får välja".
Vad köper man till en 7 årig tjej som älskar att spela Panfu?
Vad köper man till en 4 årig tjej som är mer mystisk än en gåta?

Systematiskt gick jag runt på TOYS"R"US och tittade på sakerna som tjejerna hade kryssat för i katalogen. Zhu Zhu Pets hamster 150 kr, FurReal Lulu My Cuddling Kitty 599 kr, Gående Hund 700 kr, Gitarr 500 kr, Keyboard 4995 kr, Nintendo DSi 1999 kr osv osv.

Varför ska allt vara så förbannat dyrt? Måste det vara så förbannat dyrt?
Det är ju fanimig billigare att köpa en riktig katt, eller hamster. Och köper jag någonting nu så kommer skiten att kosta halva priset efter jul!

Jag älskar mina barn, jag vill överösa dom med presenter, jag vill ge dem allt de någonsin drömt om! Men jag gör det inte. För jag har inte råd. Dessutom vill jag inte skapa två bortskämda barn som som ska överträffas jul efter jul.

Men när jag gick ut ur butiken 2300 kronor fattigare och med huvudvärk önskade jag att jag hade mer karaktär, men det får jag väl önska mig i julklapp.


snabbisen - din snabbaste väg till lycka

0 kommentarer: