Senaste Kommentarerna

lördag 15 oktober 2011

Tankar om hösten

Då var den här då. Hösten. Den av vissa hatade och andra efterlängtade. Den kom lika plötsligt som sommaren upphörde. Det regnar natten som var och det var en annan sorts kyla i luften i morse när jag gick ut på min morgonpromenad. Luften var lite fräschare, krispigare ...

Ek, rönn, björk och asp har börjat färgats gula och röda, men de andra lövträden håller nog någon vecka till och snart kommer vi att ha en underbar färgkaskad att beundra och avnjuta.

Höst
Nu är det dags att ta fram kameran för att ta de klassiska bilderna på höstens färger, och det kvittar om du är duktig eller ej, bilderna kommer att bli fantastiska.
Det är så otroligt vackert när man kikar ut över landskapet... nog för att jag älskar solen och värmen och inte är skapt för de kalla mörka årstiderna... men hösten med sol kan få både kropp och själ att må bra.

I butikerna kan man redan nu inhandla julpynt och inom kort börjar julmusiken att skvala i etern. Jag är barnsligt förtjust i julen och allt som hör till, baka, laga all maten, pynta och allt annat. Barnen älskar julen och att få vara med och greja.

Men det väcker också sorgliga minnen för mig, för min älskade Mamma gick bort dagen före julafton, i sviterna efter en hjärtattack. Men julen bringar inte enbart glädje och lycka. Med julen följer även stress, relationsproblem, hårda och mjuka klappar, glögg, nubbe, granbarr, svärmor, ekologisk skinka, Kalle Anka och Sagan om Karl Bertil Jonssons julafton. Ångesten får vissa av oss att omvärdera hela vår existens. Klimatet, masskonsumtionen, girigheten, överflödet, fattigdomen, orättvisorna, klyftorna. Men alld det här går över när vi sovit av oss julsupen och nyårsdrickat för efter det börjar allting om från början igen.


snabbisen - din snabbaste väg till lycka

0 kommentarer: