Senaste Kommentarerna

tisdag 11 oktober 2011

Knacka puckelryggar rake

Grymhet är att med en stake knacka puckelryggar rake.

Så nu vet ni hur grymhet ska definieras.

Här är den! Falstaff Fakirs ABC, del 1.

Då min avsikt med att skriva dessa rader är att taga hand om människan från det hon börjar få förmågan att lära sig något, och släppa henne först då hon läst ut min bok, vill jag börja mitt verk med en lättfattlig framställning av alfabetet. Min metod är den enda tillförlitliga, vilket jag kan styrka med intyg, som föreligga till påseende i min bostad för den, som drista sig att utfordra sådana.

A. Ammor kallas mammor, som på landet varit flammor.

B. Buffel är ett hornigt djur, ömsom ko och ömsom tjur.

C. Cypern är min sann en ö, för den ligger i en sjö.

D. Dromedaren med sin puckel går i öknen ut på ruckel.

E. Eremiten ensam går, trivs ej om han sällskap får.

F. Faster kallar man den moder, som har fadern till sin broder.
(Nämligen om fastern är gift och har barn)

G. Girigbuken samlar gull, Gull ej annan är en - mull.

H. Holofernes en gång bjudit en supé en änka, Judith.

I. Ingefära uppå filbunk, luktar bättre än en Nil-skunk.

J. Jeremias - en profet - mycket ont i världen slet.

K. Kors i herran jössu namn! Är väl detta Köpenhamn.

L. Loppan har en massa fötter, därför blir hon aldrig trötter.

M. Mastodonten i ett gungfly, kan ej jägarns bössa undfly.

N. Negern är så svart, att man honom knappast skönja kan.

O. Odalmannen går och koxar, på sin präst och sina oxar.

P. Proletären gärna ville, dricka punsch och spela kille.

Q. Qvast och qvinna bägge två, pläga stavas nu med k.

R. Robinson av glädje röt, när han fann en kokosnöt.

S. Suggan älskar att sig klia, i sin eleganta stia.

T. Tranan dansar mest med sparvar, Herreje vad sparven larvar!

U. Upupa-upops-kalops, kan man propsa i en mops.

V. Vatten är ett farligt gift, vilket omger Visby stift.

W. Wasmuths liktornsringar smärta, om du får dem i ditt hjärta.

X. Xerxes samlade en här, som helt säker upplöst är.

Y. Ytterrockens mattblå foder, gör dig var och glad och goder.

Z. Zontariffen för en krona, för dig fjärran från Landskrona.

Å. Ångan är ett dimmigt ting, som får hjul att gå ikring.

Ä. Ädelstenen Koh-i-noor, tror jag knappast att du får.

Ö. Ölost uti festligt lag, höjer levnadens behag.

snabbisen - din snabbaste väg till lärande

0 kommentarer: