Diesel är inget jag är vidare bekant med. Det erkänns villigt. Knack knack, vem där? En bilmotor som knackar, inte brummar eller ryter.
BMW 525d, hand upp, är en sådan bil hemmahörande i den här genren. Den finns med M, närmast ett sportchassi, som gjort för snabba, släta och väldigt raka vägar vars namn börjar på A och slutar på -bahn. Önn önn, där kan man trycka pelle i botten.
Priset är 374 000 kr i standardutförande. Sedan kan man få automotlåda, ytterligare 21 000 kr. Annat lull lull som inte är standard är läderklädsel, klimatanläggning, bixenonstrålkastare med kurvljus, parkeringshjälp baktill och farthållare. 17-tumsfälgar kostar också en hel del extra, liksom fällbart baksäte som grädde på moset.
Det är bara att ta fram miniräknaren i mobilen och börja räkna på hur mycket allt betingar sammanlagt, och lägg därtill på 100 000 om du vill komma i åtnjutande av allt det som Jaguar XF och motsvarande från Chrysler/Dodge ståtar med.
Både Audi, MB, Lexus och Jaguar tävlar i samma klass på ungefär likadana villkor, jämte amerikanarna, fast av närmast naturliga skäl är en Jaguar mer extrautrustad redan från fabriken.
Profilen på BMW:n är inte så mycket limo som race, det är en ganska rå känsla. Det är en sedan-wannabe, ja, fast under den sexcylindriga dieselknacken ryms det en trelitersmotor bestyckad med 197 hk vid 4000 rpm. Mycket mer än så vill en diesel inte varva, inte utan bullerskydd.
Jag läser vad brittiska och amerikanska motorjournalister skriver, och de flesta verkar vara lite runda om magen, alla klagar på trång förarstol. Kom igen gubbar, det är inte bilen som är för liten utan era pompösa magar. Förarkomforten verkar annars vara som sig bör i en bil i den här klassen. Den drar 0,65 l/m, lägg på en dl till för att hamna närmare sanningen. Toppfarten är 235 km/h och 0-100 går på 7,9 s, den väger in på det i klassen låga värdet 1 760 kilo.
Och prislappen är som sagt 374 000 kronor, lägg till ytterligare några kronor om ni vill ha bling bling.
snabbisen - din snabbaste väg till lycka
0 kommentarer:
Skicka en kommentar