Senaste Kommentarerna

onsdag 7 september 2011

Regn av bibliska mått över Örebro

Jösses! Det känns som att det har regnat av bibliska mått över Örebro. Trots att jag var iklädd regnrock och paraply kom jag hem blöt som en tvättsvamp. Barnen däremot var glada som lärkor och skuttade i varenda vattenpöl mellan skolan och hemmet.

För några år sedan publicerades ett rön av forskare vid Cornell University i USA. De hade studerat nederbörden i Kalifornien, Oregon och staten Washington mellan åren 1987 och 1999. Barn som under sina första tre levnadsår bott i de områden där det regnat mest under perioden, visade sig oftare ha utvecklat autism.

Forskarna spekulerar i att regnväder kan påverka barnens exponering för olika ämnen i närmiljön. Att tvingas stanna inomhus i långa perioder skulle kunna påverka, genom att barn tittar mer på tv, i större grad exponeras för hushållskemikalier och producerar mindre D-vitamin då de vistas relativt lite i solen.

På senare år har autism kopplats till så skilda faktorer som gamla fäder, tidigt tv-tittande, vacciner, matallergier, tungmetall-exponering och sladdlös teknologi, bara för att nämna några. Väldigt få av alla teorier har blivit bestyrkta i vetenskaplig forskning. Själv funderar jag på om man skulle kunna härleda autism genom att mäta längdskillnanden mellan pekfingret och ringfingret.

Hujedanmej! Plötsligt får jag inte ut låten Regn Faller av Lasse Lindh ur skallen. Nåväl efter lite efterforskning på nätet hittar jag både texten och låten. Håll till godo!



Lyrik:

Det börjar alltid med goda intentioner men på
Vägen förstörs alltid nått
Jag trodde aldrig att jag skulle vara en sån som
Lämnade, sårade och smet
Det är en underlig känsla när man börjar hata sig
Själv, den smyger sig på, äter sig in
Och för varje synd man gör måste man göra en till

Regn faller på mig och det spelar ingen roll
Vart jag gömmer mig
För på något sätt hittar det alltid tillbaks till mig
Och jag kan inte, kan inte, kan inte glömma dig

Jag grät när jag pratade med mamma i telefon
Sa att jag kände mig så jävla ond
Hon sa "Du är mycket, men du är inte ond, du har
bara vant dig vid att göra fel"
Dom säger att sol kommer alltid efter regn, så ge mig
Den solen så ska jag hälla ner den i en pool och
Simma längd efter längd och växa mig stor

Regn faller på mig och det spelar ingen roll
Vart jag gömmer mig
För på något sätt hittar det alltid tillbaks till mig
Och jag kan inte, kan inte, kan inte gömma mig



snabbisen - din snabbaste väg till lycka

0 kommentarer: