Senaste Kommentarerna

fredag 9 september 2011

Bag-in-box får kvinnor att supa

För 15 år sedan kom den första bag-in-boxen, och den blev snabbt en folklig favorit med en uppsjö av mer eller mindre eleganta eller kitschiga ställningar för boxen på köksbänken – så att det skulle bli och behändigt att tappa upp ett glas vin.

Även för den som aldrig burit hem en box är det lätt att förstå lådvinets fördelar. Lätt att bära, lätt att bli kvitt och dessutom billigare än motsvarande mängd vin på tunga flaskor. Mer än hälften av vinet säljs i dag i låda.


På dessa 15 år har svenskarna också ändrat sina dryckesvanor. En 60-procentig ökning av vindrickandet är en av faktorerna bakom en kraftigt ökad konsumtion av alkohol. Det är kvinnorna som ökat sin konsumtion mest, framför allt kvinnor mellan 45 och 54 år med god utbildning och god ekonomi. Också den växande skaran pensionärer, med en majoritet av kvinnor, har ökat konsumtionen kraftigt.

Facit: kvinnors alkoholberoende har ökat med 50 procent på de här 15 åren.

Det finns visserligen inget bevisat samband mellan lådvinerna och kvinnors ökade alkoholberoende, men de rapporter jag läst och hört tycker jag att det är ett rimligt antagande att lådvinerna är en del av problemet. Många kvinnor som själva trillat dit har också beskrivit hur det gått till.

– Boxen var genialisk för mig. Vinet avdramatiserades och det syntes inte hur mycket jag drack. Jag kunde förringa det för både mig själv och min man, skriver till exempel journalisten Karin Christoffersson.

Jag har hört läkare säga att det bara finns bara en sak att göra om man vill komma till rätta med kvinnors alkoholproblem – förbjud lådvinerna. Det går förstås inte. Förutom att det skulle strida mot frihandelsreglerna så är det inte politiskt möjligt, eller ens önskvärt, att ge sig på en så populär produkt med någon förbudslagstiftning.

Systembolaget, som noga följer både konsumtionsvanor och försäljningsstatistik, påpekade därför på försommaren att om man vill göra något åt problemet med kvinnor och lådvin kan man höja skatten så att lådvinet kommer i nivå med flaskorna. Det är ju mängdrabatt på lådvinet, och alla vet att det finns ett mycket starkt samband mellan pris och konsumtion när det gället all alkohol.

Även detta mottogs av de politiska partierna med svalt intresse. Man kan inte ha särskild skatt på en förpackningsmetod, var ett argument som prånglades ut men det är jag inte beredd att köpa i första taget.

Jag tror nog det är det gamla vanliga som gäller nu också, det vill säga: varför ska ”vanligt folk” betala mer för att några inte klarar att ha en låda vin tillgänglig på diskbänken för jämnan?

snabbisen - din snabbaste väg till lycka

1 kommentarer:

För helvete snabbisen. Mer lådviner till kvinnorna för då får vi mer sex.