Senaste Kommentarerna

fredag 22 april 2011

Saknaden av närhet

Det här med traditioner stör mig en aning. Kalle Anka på Julafton, sill och ägg på påskafton. Och alla dessa "bord". Julbord, påskbord, midsommar-bord där innehållet alltid är det samma typ janssons frästels, köttbullar osv. Vissa människor är så traditionsbundna att de hellre tar livet av sig än att missar en detalj som hör traditionen till.

Sill och Ägg
På ett trygghetsboende i Hässleholm sitter ett gäng deppiga pensionärer och deppar eftersom kommunen inte bjuder på sill och ägg. Hela världen går under. Min fundering blir då: var är dessa människors anhöriga? Varför sitter det ett 30 tal människor på ett trygghetsboende när de borde sitta hemma hos nära och kära? Är saknaden av ägg och sill egentligen ett rop efter närhet?

snabbisen - din snabbaste väg till lycka

4 kommentarer:

Håller med dej!Det är fruktansvärt hur en del gamla behandlas.Jag tänker dra till varmare breddgrader när det är dags för pension...

MustaPekka du har en poäng där. Tror kanske att jag gör samma sak, återvänder hem till varmare breddgrader.

Jah Hollis, ja va fan är "janssons frästels" något unikt har smygit sig in på den traditionella påskbordet ;)

hehe, janssons frästels, känns inte som något jag vill smaka på :)
Ja snabbisen, tidningarna älskar snyfthistorer men tyvärr är våra i-landproblem patetiskt löjliga. Tusentals människor dör av svält varje dag och hos oss lipar vi över lite sill som saknas på bordet.
Fy fan vad man skäms över dessa petitesser och löjliga människor som existerar. Muhäääää jag fick inte ägg till påsk, muhäääääää muhääää. Fan åk till Etiopen så kommer ni att vara glada över att ni bor i Sverige. Ni får mat för dagen + tak över huvudet och det borde ni vara stolta över.

snabbisen din blogg rockar

Anton