Senaste Kommentarerna

lördag 5 mars 2011

Lördagen den 5:e mars 2011

Usch! Jag fick mycket att göra på hemmafronten och har inte haft tid att uppdatera bloggen på några dagar som ni har märkt, men idag fick jag en lucka och tänkte lägga någon timma på att sprida glädje, nyheter och underhållning. Lite pajkastning ingår också!

Först lite pajkastning. Läser att miljöminister Andreas Carlgren kräver bättre träffsäkerhet av SMHI vad gäller väderprognoser. Regeringen vill ställa som krav att minst 85 procent av prognoserna ska vara korrekta. Vad miljöminister Andreas Carlgren inte förstår är att väderprognoser mestadels består av kvalificerade gissningar baserade på tidigare erfarenheter och att dessa gissningar är just vad de är - gissningar. Men - what the heck - Regeringen har ju gett sig på a-kassan och sjukförsäkringssystemet, så varför inte ge sig på vädret också. Kanske lyckas de bättre med vädret.

Andreas Carlgren
Jag satt nyss och tittade på VM-sprint och hoppades att Björn Ferry eller Carl-Johan Bergman skulle ta en medalj men de lyckades inte hela vägen fram och Arnd Peiffer från Tyskland knep guldet medan Martin Fourcade från Frankrike tog silvret och Tarjei Bö från Norge tog bronset. Roligast var ändå Carl Johan Bergman som blev intervjuad efter målgång. Han hade ingen aning om någonting. Han mindes inte vad han hade gjort längs banan och vilket resultat han fått. Frågan är om han ens visste att han deltog på Skidskytte-VM i Norge.

Här i Örebro - våldets huvudstad - nöjer vi oss inte med lugna kvällar så vi super, slåss och sliter öronen av varandra.

Våld i Örebro
Jag har dessutom upptäckt att Örebroarna börjar göra sig värdiga att mantla rollen som gnällkärringar. Det gnälls från höger och vänster, och det om allt mellan himmel och jord. Igår var jag ute på krogen och träffade folk som jag trodde ville ha kul, men istället hörde jag gnäll och klagomål om Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Polisen, Alliansen, Socialdemokraterna, Örebro kommun, Socialförvaltningen, Transportstyrelsen, USA, Libyen, dagens ungdomar, pensionärerna, och Gud vet vad mer.

Bilden jag fick var att den enskilda örebroaren inte ville ta ansvar för sitt liv. De vill låta någon annan ta svåra beslut så att de kan klaga oavsett resultat. Att klaga och gnälla verkar ha blivit en del av örebroarnas tradition. Detta kan ju Sverigedemokraterna ta till vara på, jag har ju en bild av att detta är grunden i Sverigedemokraternas politik - att skylla allt på någon annan.

Har jag fel om örebroarna? Jag vet inte, övertyga mig om att jag har fel.

snabbisen - din snabbaste väg till lycka

1 kommentarer:

Du har rätt!Men det är inte bara örebroarna som gnäller. Skulle tro att hela Närke gnäller om allt och alla.Det är ju alltid fel på andra!Aldrig fel på mej... ;-)Gnällspikar som läser detta tycker säkert att jag gnäller nu?!Hehehe