Senaste Kommentarerna

lördag 5 mars 2011

Arbetsgivare slåss om studenter ?

PR byrån Kärnhuset har för Mälardalens Högskola tagit fram en reklamfilm där huvudbudskapet är att om du går på Mälardalens Högskola kommer arbetsgivarna att slåss om dig. Kärnhuset's egen beskrivning av videon lyder "Det är ett lite drömskt Hollywood-slagsmål där akrobater spelar arbetsgivare som slåss om högskolans studenter."
Produktionsbolag: Naive och för slowmotion-scenerna användes en Phantom-kamera.



Vad tycker då jag om videon?
Jo att den var mycket underhållande och välgjord. Likt i en actionfilm ser man en kvinna och man duellera med varandra, men man har ingen aning om varför. Det är först i slutet i videon som man förstår vad det går ut på...att arbetsgivare slåss om eleverna. Och det behöver man läsa sig till eftersom själva actionscenerna inte gör några antydningar till detta.

Det är bra att Mälardalens Högskola engagerar sig i att marknadsföra sina utbildningar. Det är jätteviktigt. Om vi i Sverige vill undvika mass-arbetslöshet måste vi utbilda oss, och detta kontinuerligt. Att tro att en enkel gymnasieutbildning eller högskoleutbildning ska bereda oss en väg ut i arbetslivet är att tro på sagor. Även med en universitetsutbildning i ryggen måste man fortsätta att kompetensutvecklas, annars är man snart passé.

Jag blir trött på alla arbetslösa som säger att de inte har råd eller lust att studera för att ta sig ur arbetslösheten. De kan tänka sig att skuldsätta sig med dyra huslån eller billån, men de kan inte tänka sig att skuldsätta sig med studielån. Att kompetensutveckla sig borde vara ett krav från a-kassan för att få ut denna ersättning, och ytterligare ett krav borde vara att omskola sig. Många yrken håller på att dö ut, men fortfarande är det en massa människor som håller fast i det förgångna typ barnskötare, vårdbiträden eller skofabriksarbetare.

Samhället förändras, våra preferenser förändras, våra behov förändras, våran arbetsmarknad förändras. Det är vi själva som är motorn i denna förändring, men vill inte förändra oss själva så att vi passar in i systemet.

Många gnäller över Arbetsförmedlingen idag och tycker att dom inte gör något, men man kan enkelt vända detta resonemang och säga att många arbetslösa idag inte gör något mer aktivare än att söka arbete, tex att ta reda på hur arbetsmarknaden kommer att utvecklas inom de närmaste 5 åren och att kompetensutveckla sig mot denna utveckling.

En annan sak som borde vara obligatorisk i alla utbildningar är entreprenörskap. Många fler borde starta företag men vet inte hur man gör eller är rädda för de ekonomiska konsekvenserna. Men om denna kunskap finns med från grundskolan till gymnasiet till högskolan till universitetet, skulle Sverige vara ett annorlunda och innovativ land.

snabbisen - din snabbaste väg till lycka

10 kommentarer:

Jag håller inte med dig om detta. Alla har inte råd och lust att studera. Jag tycker inte att man ska tvinga människor till detta. Istället för att företag ska flytta enklare produktion till Kina och Indien ska staten tvinga företagen att hålla kvar tillverkning i Sverige. Om svenska företag inte är lojala mot Sverige ska dom bötfällas. Även vi som inte har lust att plugga ska kunna få ett jobb.

Du är så snobbig i ditt resonemang.

Ahhhh vad korkad du är Anita.
Ska man tvinga företagen att inte flytta sin tillverkning utomlands bara för att du inte har lust att ställa om efter de nya förutsättningar som gäller?
Hur skulle Sverige ha sett ut om bondesamhället vägrat förändras när industrialiseringen inleddes? Borde företagen tvingats att odla potatis och hålla sig kvar på stenåldern?

Gud vilka vansinniga idéer. Världen förändras, antingen hänger man med eller så skaffar man ett rep och letar efter ett högt träd...

Andreas

Anita! Vi måste få våra ungdomar att studera och förstå att det inte kommer att räcka med grundskola för att få ett bra jobb. I många branscher kommer vi inte att kunna konkurrera med lågprisländer och måste satsa på att ligga i framkant tekniskt sett. Detta för att hitta nya vägar till försörjning, att starta nya intressanta företag.

Även vi inom den äldre generationen måste börja inse att våra kunskaper inte kommer att räcka fram till pension. Att sätta sig ner och gråta kommer inte att hjälpa. Vi måste vara benägna att fortbilda oss.

Vi har varit med och skapat detta samhälle och nu får vi lov att acceptera fakta.

Att studera är ingen snobberi, det är att vilja vara med att forma nationen och framtiden.

Uppmuntra ungdomarna att utbilda sig och ni äldre som inte vill fortbilda er, tänk om!

Alfredo

Visst är kompetensutveckling viktigt, men alla HAR faktiskt inte råd.
Jag har varken huslån eller billån. (Men jag har både hus och bil, även om bilen är gammal, och huset med för den delen....)
Skulle inte ha råd att ta ett lån för att utbilda mig heller, som det ser ut just nu.
Jag tycker politikerna borde göra det enklare att vidareutbilda sig, istället för att som nu göra det svårare för de med sämre ekonomiska förutsättningar att byta bana.

En mycket bra idé att lära ut mer om eget företagande tycker jag du har!
Många är rädda för att det ska vara så svårt och att de inte ska kunna.
Vet man från början hur det går till så har man tagit bort en stor tröskel, och precis som du skriver skulle Sverige kunna hävda sig mycket bättre.
Det finns många med bra idéer, som aldrig blir mer än just det, på grund av rädsla för att starta eget.

Karin, jag kanske ångar på med mina åsikter, och erkänner att jag inte har insikt i alla människors ekonomi. Men kanske skulle någon form av "studiekassa" ingå i arbetslöshetsförsäkringen. Där tycker jag att a-kassan är dåligt utarbetat. Att inte få studera med a-kassa känns ålderdomligt. Men om man inte har en gångbar utbildning måste man överväga fortbildningn(om man har de förutsättningarna) och borde uppmuntras till detta med en ekonomisk morot.

Alfredo

snabbisen Arbetsförmedlingen utbildar bara svetsare och lastbilschaufförer så det kan jag glömma. Att sätta mig på skolbänken kostar mer än jag har råd så det kan man glömma också. Hur ska jag bära mig åt att utbilda mig om jag inte har dessa pengar. Jag gråter inte och jag gör mitt yttersta för att hitta ett nytt jobb trots att Arbetsförmedlingen inte tror mig.
Hur jag vrider och vänder på det känner jag mig klämd från alla håll och kanter. Kan du förstå det?

Ibland kan du låta hård men jag tror att du är en fin kille. Jag gillar din blogg och besöker den regelbundet. Var lite snällare mot oss arbetslösa för vi har det inte lätt

Marianne

Marianne, jag har också varit arbetslös så lite erfarenhet har jag av denna del av livet. Många säger att de inte har råd att fortbilda sig, och detta säger dom innan dom ens har undersökt detta grundligt. Herregud Lyxfällan hjälper människor att vända sin situation trots att dom befinner sig på avgrunden.
Alla behöver inte utbilda sig, de som har en bra bakgrund kan kanske klara sig ett tag till. Men de som inte har en utbildning borde tänka till. Och Arbetsförmedlingen har faktiskt många fler utbildningar än de två du nämnde, men det finns ju fler skolor.

Marianne, jag kanske låter hård, men jag tycker att fler skulle behöva fundera kring att skaffa sig en utbildning som är gångbar på arbetsmarknaden.

Jag känner många som "har ett truckkort" och tror att detta är lösningen på problemet. De inser inte att alla andra också har ett truckkort och att företagen inte har behov av alla dessa "truckförare". Att gå år in och år ut i arbetslöshet och hoppas på att ett truckförarjobb ska komma, är att slösa sin tid.

Investera istället i dig själv och skaffa en gångbar utbildning. Förhoppningsvis kanske våran kära regering kan erbjuda någon form av subventionering i framtiden för detta ändamål.

Vara snäll mot arbetslösa? Tja jag är nog lika snäll/elak mot alla oavsett arbete/religion/kön/storlek.

Tack för din vänlighet Marianne och hoppas att du snart hittar ett jobb som du kommer att trivas med.

Kram
Alfredo

Reklamfilmen var spännande men jag håller med dig om att det inte var en klockren koppling. Håller även med dig om att vi i Sverige måste konkurrera med kunskap och kompetens. Vi måste ligga i framkant inom miljö och teknik. Håller även med dig om utbildning inom entreprenörskap i skolan. Eftersom vi inte har någon olja att luta oss tillbaka på måste vi skapa nya förtjänstområden. Och för det behöver vi utbilda massorna för att hitta guldklimparna.

Mauritz

Hej Alfredo!
Tittar man på Platsbanken så är det väldigt sällan man ser okvalificerade jobb eller jobb där det inte kräver tidigare erfarenhet. Bara det är en fingervisning att de okvalificerade jobben försvinner i stor takt. Utbildning är ett måste om man inte vill diska eller plocka sopor efter någon annan.
Till och med som montör finns det nu utbildningar som "kvalificerad montör".
Bra att du tar upp detta ämne för det är det inte många som gör. Alla regeringar daltar med de arbetslösa och ingen pekar med hela handen "Flytta till jobbet eller utbilda dig för de jobb som finns i din region".

Självklart är allt inte svart eller vitt, men det vi måste inse är att svenskarna måste utbilda sig om de ska hamna i FAS 3.

Bra blogg i övrigt
Herman

Håller också med om det där att man inte fattar förrän i slutet. Men kollar man på www.mdh.se så får man ju lite sammanhang redan från början...