Senaste Kommentarerna

söndag 14 mars 2010

Terrorist Hysteri

Jag brukar lyssna på engelsk fotboll via internetradio och tack vara just Internet kan jag lyssna på engelska sportkanaler. På en av de kanaler som jag lyssnar på Talksport har jag den senaste tiden gång på gång hört reklam för en hotline nummer där man kan ange sina grannar som "terrorister". Aldrig tidigare har jag varit med om något så provokativt som detta.

Klicka på ljudklippet (videon) nedan och lyssna hur löjligt det låter!


Här uppmuntrar man människor att lättvindigt anmäla sina grannar och bekanta som presumtiva terrorister. Dessutom sänder det ut farliga signaler i samhället där man vänder grannar emot varandra och ger sken av att terroristerna finns överallt. Undrar om denna paranoia även fanns under perioden då IRA attackerade engelsmännen?

Om ni lyssnade på ljudklippet hör ni hur man kan identifiera en terrorist. En granne som håller sig för sig själv och betalar sina varor kontakt för att han vill ha kontroll över ekonomin. Dessutom har han sina gardiner fördragna då hans fönster vätter mot en hårt trafikerad gata.

Hur löjlig och paranoid får en stat bli. Var det inte så här det brukade låta i STASI-Tyskland och i STALIN-Sovjet Unionen. Nu när dessa diktatur-stater inte längre existerar verkar England ha tagit dess plats.

Herregud! Man har blivit det man mest fruktade...

0 kommentarer: