Det har länge ryktats och talats om SAAB's skulle utveckla en retrobil (dvs ha gamla modeller i åtanke) när de bygger nytt som Fiat gjorde med 500-modellen.
För två år sedan skrev Teknikens Värld om SAAB 9-1, men turbulensen kring separationen från GM medförde förståeligt att allt lades på is.
Men nu presenteras den nya/gamla modellen SAAB 9-1 och den liknar en våt dröm. Och SAAB lovar att försäljningen nu kommer att öka och att alla lojala kunder garanteras tillfredställelse. SAAB's ledning är inte lite blygsamma av sig.
Modellen SAAB 9-1 är "petit" och har sneglat kraftigt på MINI Cooper och Audi A1.
Det som är gammalt är nytt...liksom
Under den nya ägaren Spyker har SAAB fått friheten och resurserna att skapa ett nytt varumärke medan de söker sig tillbaka till sina rötter och filosofi.
Inspirationen till SAAB 9-1 kommer ifrån SAAB 92 som lanserades 1942. Var ni ens födda då?
Men den enda likheten jag ser med SAAB 92 är utformningen av strålkastarna, men ni SAAB-kännare kanske ser fler likheter.
Hur som helst kommer denna modell att förnöja många och själv ser jag fram emot att få provköra denna läckerbi
Och ni som undrar varför man inte väljer att kalla bilen för SAAB 9-2 (SAAB 92) så kanske ni kommer ihåg Subaro-modellen SAAB 9-2X. Herregud! Måste jag påminna mig och er om denna mardröm.
VD:n för Spyker Victor R. Muller meddelar att vi kommer att se SAAB 9-1 någon gång under 2013. Muller vill också att denna modell skall ses som det definitiva brytningen med GM.
Han har också meddelar att nästa SAAB 9-3 ska få en ansiktslyftning och vad det innebär får vi veta först i slutet av året eller i början av nästa år.
Hjulen verkar börja rulla för SAAB! Det här ska bli spännande att följa.
Och ni som undrar hur SAAB 9-1 ursprungligen såg ut kan titta på denna skönhet som Erik Carlsson vann Svenska Rallyt med 1952. Det är en vinröd SAAB 92B som tillverkades i 20.000 exemplar fram till 1956.
Källa: Autobild
0 kommentarer:
Skicka en kommentar