Senaste Kommentarerna

lördag 26 juni 2010

Hur blir man på bättre humör?

Jag tycker själv att jag ofta har ett bra humör, men ibland blir jag påkommen av mina barn som plötsligt frågar "Pappa! Är du på dåligt humör?" och då får man sig en tankeställare. Har försökt tänka på det så ofta jag kan och kan kanske dela med mig lite av mina erfarenheter.

Steg 1.

Känn efter regelbundet hur du mår, då kan man bryta en nedåtgående spiral innan man känner sig uppgiven.

Fysiskt:

1. Drick 1-2 liter extra vatten.
2. Ta en promenad.
3. Andas djupt.
4. Ät långsamma kolhydrater flera gånger under dagen.
5. Ta ett proteintillskott. Aminosyror behövs också till signalsubstanserna i hjärnan.
6. Se till att du får i dig alla vitaminer och mineraler.
7. Hjärnan består av fiskolja, se till att den underhålls.
8. Tänk på syra-bas-balansen.
9. Underhåll tarmfloran.

Psykiskt:

1. Slappna av en stund varje dag, lyssna på musik, läs en bok.
2. Det är inte livet det är fel på utan dina föreställningar om livet.
3. Fantisera inte om undergång. Visualisering skapar kraftfull resonans i ditt medvetande. Visualisera i stället positiva framtidsscenarion. Visualisering är det språk din hjärna förstår, och planer och strategier integreras genom visualisering.

Steg 2.

Fysiskt:

1. Styrketräna, motionera regelbundet.
2. Tänk på vad du äter dagligen, strikt och balanserad kost.

Psykiskt:

1. Meditera för att skapa en koherent medvetande.
2. Lös utmanande uppgifter: Intelligenstest, schack, strategispel.
3. Skriv, måla, skapa.
4. Befinn dig i stimulerande miljöer; naturen.
5. Bryt upp från förstenade föreställningar genom att göra något ovant; utmaningar.
6. Lyssna i stället för att tala.
7. Inse att du har fel till 95% eller mer.

Steg 3.

1. Skaffa barnvakt!

Har du fler tips vill jag gärna höra dem, lämna en kommentar.

snabbisen - din snabbaste väg till lycka

1 kommentarer:

Jag brukar ta mig en sup och det får mig på gott humör :)

Kenta